Saturday, May 14, 2011

Sekeping kad untuk saya

Semalam hari yang sungguh bermakna dalam hidup saya. Saya menerima sekeping kad yang amat bermakna sekali. Lagi-lagi dari seorang murid yang menghargai diri sekerdil ini.

Cuma hati kecil ini tertanya-tanya... siapakah pengirim ini?
Kenapa tidak dinyatakan nama dalam kad ini?
Malukah dia? atau dia cuma tidak mahu diri dikenali?
Atau dia saja ingin membuatkan saya tercari-cari orangnya?
Untuk awak yang saya hormati..
Andai di baca coretan ini, saya ingin mengucapkan terima kasih atas kata-kata dan doa yang awak titipkan untuk saya. Apa yang anda coretkan telah meninggalkan kesan yang mendalam untuk saya memperbaiki diri agar menjadi insan yang lebih baik.
Saya sedar, segala apa yang saya lakukan ini belum lagi cukup baik untuk sesetengah orang.
Dan saya berjanji, saya berjanji untuk cuba menjadi seorang pendidik yang bukan sahaja mendidik, mengajar malah mampu memberikan inspirasi untuk orang lain.

Teringat dengan kata-kata seseorang :

Jika tak ada harta yang bisa kau beri, berilah ilmumu, jika belum banyak ilmu yang boleh kau berikan, berilah tenagamu, jika tak cukup banyak tenaga yang blh kau beri, berilah kata-kata indahmu untuk menghibur & menyemangatkan, jika kata-kata pun kau tak mampu, berilah senyum & doa tulusmu. Dan berikan semua itu dengan cinta dan keikhlasanmu, kerana hanya dengan cara itulah kau layak dirindukan. ~ Aidil Sahipaludin

Berpegang pada kata-kata ini, maka sewajarnya saya akan cuba buat sesuatu di atas kemampuan saya. kerna saya percaya, Allah menciptakan sesuatu bukan sia-sia. Dan kini, tugas sebagai manusia, sebagai pensyarah menuntut saya untuk menjalankan tugas sebaik mungkin. Keikhlasan dalam bekerja... Keikhlasan dalam beribadah dan juga keikhlasan saya sewaktu menghadapi ujian yang mendatang.

Ya Allah Ya Wahhab..
Kurniakanlah kejayaan dan kebahagiaan pada semua anak didikku. Semoga mereka akan menjadi insan yang bertakwa di dunia dan di akhirat.

Akhir kata dari saya, untuk awak... Terima kasih atas ingatan ikhlas dari anda. Saya amat menghargainya. Semoga anda berjaya menjadi insan yang disegani dan disayangi oleh semua orang.

Wassalam.

No comments: