Thursday, December 2, 2010

Fuihh....

Fuihh.... lega sungguh. Saya dah selesaikan kerja saya. Menanda, memasukkan markah, membuat laporan, buat analisis tentang pencapaian pelajar. Untuk semester ini, seramai 5 orang pelajar yang gagal untuk subjek saya. Aduh sungguh mengecewakan saya.

Dan pelajar-pelajar yang gagal ini, memang terdiri dari pelajar:
1. tidak datang ke kelas,
2. buat kerja sambil lewa
3. melibatkan attitude pelajar.

Mereka sudah diberikan peluang ke-2, tapi masih tidak cuba untuk merebut peluang yang diberikan. Buat acuh tak acuh sahaja. Sikap pelajar yang buat kerja sambil lewa seolah-olah mereka tidak kisah dengan apa yang bakal terjadi dalam hidup mereka. Gagal atau Lulus sama sahaja. Mungkin!!

Sedih!! Jujur jawapan saya, memang sedih.
Sebab benda yang paling saya tak suka bila ada pelajar yang gagal dalam subjek saya. Berat rasanya tangan ini untuk menyatakan mereka gagal. Aduhai... saya dah cuba sedaya upaya untuk memberikan markah pada setiap jawapan mereka. Walaupun kadang kala jawapan itu langsung tidak betul. Tetapi masih lagi hati ini, mencari-cari dan membaca untuk memberikan markah. Moga-moga ada betul... agar saya tidak terlepas pandang. Alahaiii.... pelajar yang disayangi....

Semoga kegagalan ini akan menyebabkan kamu lagi kuat dan berubah untuk menjadi lebih baik dari hari semalam. Saya sentiasa mendoakan untuk kamu....

3 comments:

saljihitam said...

alhamdulillah.

saya nak berterima kasih kepada madam di atas usaha madam yang gigih dalam melayan kerenah kami dan sedaya upaya memberikan markah untuk kami.

FaHim aL said...

Kalo gagal sbb sikap student mmg xleyh nak watpe..
just leyh harap derang berubah je..
puan ajar subjek ape?

Arenis said...

sem ni saya ajar data structure & application dev workshop.
Mereka sebenarnya bagus, tapi banyak main.. tak fokus dan tak nampak kepentingan satu2 benda untuk mereka.